Вече и официално: Европейският съвет разхлаби примката СО2

Смекчаването на целите за емесиите CO2 за 2025 г., което беше одобрено от Европейския парламент преди почти три седмици, вече е факт, след като и Съветът на ЕС даде благословията си

дизел ауспух вредни емисии

iStock

Е вропейският съвет прие целенасочено изменение на Регламента относно стандартите за CO2 за нови леки автомобили и леки търговски превозни средства. С това изменението е прието и регламентът ще влезе в сила на 20-ия ден след публикуването му в Официален вестник, което вече е само формалност след окончателното одобрение.

Измененият регламент предвижда, че спазването на целите за специфични емисии за автопарка на автомобилните производители за 2025, 2026 и 2027 години вече няма да се оценява ежегодно, а въз основа на средните показатели на всеки производител през тези три години. Целта е да се предостави на производителите гъвкавостта, от която се нуждаят, за да постигнат целите си за емисиите.

Когато председателят на Комисията Урсула фон дер Лайен представи резултатите от диалога за стратегията на ЕС в началото на март, отслабването на отдавна известните цели за емисиите CO2 за 2025 г. беше една от най-големите теми. Самите цели не се коригират. Проектът за изменение, представен от Европейската комисия в края на март и официално обявен през април, въвежда гъвкавостта за изпълнение на целите за период от три години. Това означава, че производител на автомобили, който падне значително под ограниченията за емисиите на CO2 тази година, може да ги надхвърли следващата година – и обратно. В края на 2027 г. ще бъде изготвен баланс и производителите, които са постигнали средно целта си за емисиите на CO2 за автопарка си през трите години, ще излязат без санкции.

Досега обаче опасността от плащане на високи глоби веднага след 2025 г., ако целта за емисиите CO2 за автопарка за 2025 г. не бъде изпълнена, беше проклятието на индустрията.

вредни емисии СО2 Европейски съюз